Opinie Przywództwo

„Przywództwo – Złote Zasady” Johna C. Maxwella – opinia

W dzisiejszym wpisie chciałbym opowiedzieć o książce Johna Maxwella pt. „Przywództwo – Złote Zasady”. Widząc tą książkę na półce w księgarni uniwersyteckiej, miałem co najmniej ambiwalentny stosunek do złotych zasad przywództwa, które określa, bądź co bądź, duchowny. Do książki przekonał mnie promotor mojej pracy doktorskiej podczas jednej z naszych rozmów o wartościach i sposobach osiągania celów w przywództwie.

przywództwo złote zasady

Czytałem wiele książek z dziedziny przywództwa, psychologii czy zarządzania, jednak brakowało mi pewnej podstawy z zakresu zarządzania i budowy relacji z zasobem, jakim są ludzie. Dziś wiem, że właśnie ta książka będzie podstawowym podręcznikiem dla moich studentów, ponieważ określa przede wszystkim system wartości lidera w pracy z ludźmi. Wartości, według mnie, to z jednej strony element wizerunku lidera, z drugiej element jego charyzmy, a z trzeciej wyróżnik, który określa jego styl zarządzania. To właśnie wartości pokazują zespołowi, czy w trudnych momentach może on liczyć na swojego lidera. To właśnie one decydują jak będzie postrzegany lider przez swój zespół.

Przywództwo to wyjątkowo trudny temat do rozważań. Konkretny styl zarządzania jest często przekazywany w organizacjach z menadżera na menadżera. Chcąc zbudować przywódcę należy zacząć od budowy jego pewności siebie i wewnętrznego systemu wartości. Wbrew pozorom to właśnie trudne sytuacje tworzą naturalnych liderów. Każdy menadżer, który chce stać się przywódcą, musi przejść tzw. chrzest bojowy i oznajmić poprzez rozwiązany problem, że to on jest numerem jeden w zespole. Na tylnej stronie okładki możemy znaleźć bardzo ważny cytat:

Mądrzy liderzy uczą się na własnych błędach.

Najmądrzejsi liderzy uczą się nie tylko na błędach innych, lecz i na ich sukcesach.

Można by stwierdzić, że cytat ten poprzez metaforę najlepiej opisuje całą książkę. W publikacji Maxwell zawarł 26 rozdziałów wraz z ćwiczeniami. Każdy rozdział to jedna lekcja przywództwa, jeden segment, którego musi się nauczyć początkujący lider.
Autor zaleca przeczytanie lektury dwa lub trzy razy i zaaplikowanie ćwiczeń zarówno czytelnikowi, jak i jego zespołowi. Struktura książki jest przystosowana do zapracowanych liderów biznesu. Krótkie, lecz treściwe rozdziały, napisane prostym językiem i okraszone historiami z życia autora, nadają wiarygodności opisywanym rozwiązaniom.

W związku z tym, że nie chciałbym streszczać całej książki, postanowiłem zawrzeć 10 prawd, które utkwiły mi w głowie po przeczytaniu tego dzieła.

1. Ludzie porzucają ludzi a nie firmy

Ludzie to drażliwy temat dla każdej firmy. Wszyscy by chcieli pochwalić się super przywództwem i atmosferą. Jednak to, co zapamiętałem z tej lekcji, to fakt, że kiedy człowiek odchodzi z firmy, to znaczy, że w jakimś stopniu nie odpowiada mu strategia dotycząca jego osoby, bądź styl przywództwa jaki prezentuje menadżer, a nie firma sama w sobie. Firmę jako podmiot tworzą ludzie i to właśnie dlatego tak brzmi ten podpunkt.

2. Gdy na szczycie czujesz się samotny, to znaczy, że gdzieś popełniłeś błąd

Ta lekcja jest dość jasna. Miarą dobrego przywództwa nie tylko jest efekt w postaci realizowanych celów. Równie ważne co realizacja celów, jest pytanie. Czy na szczycie lider będzie miał z kim ten sukces dzielić? Miarą dobrego lidera jest, oprócz efektu, zdolność do wychowywania swoich następców.

3. Osobą, którą najtrudniej zarządzać, jesteś ty sam

Sam dobrze wiem, jak ciężko jest zarządzać mną i jak ciężko jest mi zdopingować siebie do pracy nad jednym i najważniejszym celem dla mnie. Lider od początku swojej wędrówki jest narażony na własne wątpliwości, słabości oraz, co najgorsze, na publiczną ocenę. Idąc z przodu zawsze popełniamy błędy, ale właśnie dlatego jesteśmy przywódcami. Ponieważ chcemy iść z przodu!

4. Nie wysyłaj kaczek do szkoły dla orłów

Przywódca często ulega złudzeniu, jakim jest sympatia. Wydaje mu się, że z każdego może zrobić lidera. Jest to co najmniej nieprawda. Wielu praktyków przywództwa pisze podobnie do Maxwella: nie wszyscy są stworzeni do bycia liderem. Niektórzy ludzie po prostu się do tego nie nadają, nie chcą tego, bądź nie potrafią myśleć jak lider. W wolnym tłumaczeniu. Powinienem napisać: przywódco, nie rób z ludzi liderów, jeśli tego nie chcą, ponieważ zmarnotrawisz tylko swój i ich czas i talent.

5. Koncentruj się na tym, co najważniejsze

Wielu z nas, również mi zdarza się ta przypadłość, koncentruje się na rzeczach mało istotnych z punktu widzenia całości. Lider powinien umieć nakreślać dokładne cele, a co najważniejsze, umieć siebie i zespół motywować do ich osiągnięcia. Jeśli dokładnie określimy nasze cele i priorytety, to znacznie łatwiej nam będzie eliminować wątki poboczne w procesie osiągania wyznaczonego celu.

6. Największym błędem, jaki popełniasz, jest brak pytania o to, jaki błąd popełniasz

Często, gdy coś się nie udaje, obwiniamy wszystko i wszystkich tylko nie siebie. Powinniśmy usiąść i przeanalizować sytuację, aby stwierdzić co mogło doprowadzić do danego stanu rzeczy. Analiza powinna zawierać pytanie: jaki błąd popełniłem?

7. Gdy chcesz ocenić, jak radzi sobie lider, przyjrzyj się ludziom, którym zarządza

Jest to jeden z moich ulubionych rozdziałów książki. Uwielbiam obserwować i analizować zachowania ludzi w naturalnych dla nich miejscach. Często ulegam pokusie analizowania przywództwa firmy, w której akurat się znajduję. Szczególnie, że jest to bardzo prosta analiza. Analizuje zachowania i nawyki pracowników firmy. Ponieważ to właśnie oni pokazują, jak wygląda przywództwo w ich przedsiębiorstwie. Zachowania, styl komunikacji oraz chęć do wypełniania swoich obowiązków. To wszystko mówi, jaka jest firma, kto stoi na czele oraz jak pracownik jest motywowany do osiągnięcia wyniku.

8. Zebranie przyniesie korzyści wtedy, gdy rozpoczniesz je, zanim się zacznie

Każde zebranie zespołu lub negocjacje będą miały pożądany efekt, tylko wtedy, kiedy rozegramy wcześniej kilka potencjalnych scenariuszy w naszej głowie. Maxwell podkreśla, że ważne jest spotkanie się z innymi liderami jeszcze przed oficjalnym spotkaniem, by przedyskutować omawiane kwestie. W ten sposób możemy pokazać, że doceniamy znaczenie drugiej strony i chcemy zasięgnąć jej opinii, ale również wybadać, jak druga strona zapatruje się na nasz punkt widzenia.

9. Ceń relacje z ludźmi, nie tylko wspinaczkę

Liderzy często nastawieni są na osiąganie sukcesu. Właściwie to powinni być na to zaprogramowani od początku swojej przywódczej kariery. Jednak podczas wspinaczki powinniśmy również pamiętać o nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji z ludźmi, ponieważ są one równie ważne, co zwycięstwo.

10. Ci, z którymi rozpoczynasz podróż, rzadko docierają z Tobą do celu

Podążając w kierunku celu, nie możemy być pewni, czy w takim samym składzie dostąpimy wiktorii. Autor w swoim rozdziale uczula, że liderzy nie powinni mieć pretensji do innych ludzi, że w trakcie ścieżki wybrali inną drogę lub inny szczyt. Ponieważ każdy z nas ma prawo do swoich priorytetów, a te priorytety nie muszą być takie same jak nasze.

 

Przedstawiłem powyżej 10 prawd, które zostały zawarte w książce z autorską interpretacją. Wiele przemawia za kupnem tej książki do domowej biblioteki, ponieważ nie tylko uczy jak przewodzić, ale przede wszystkim jak żyć.

 

pobierz

Może Ci się także podobać

1 Komentarz

  • Odpowiedz
    Monika W
    19 czerwca 2014 at 00:12

    Czytałam w liceum „Być liderem” tego samego autora. Byłam i w sumie dalej jestem zafascynowana tą książką jest świetna! Polecam każdemu, który chce się rozwijać :) Dokładnie Filip: „te książki uczą jak żyć!”

  • Odpowiedz