Dobre zdjęcie mówi więcej niż tysiąc słów. Dlatego warto się postarać, by fotografie, które będą naszymi wizytówkami, były dobrze zrobione. Nawet, gdy wynajmujemy fotografa, wiele zależy od nas, od tego, jak dobierzemy m.in. czas i miejsce sesji.
Zdjęcia muszą być ostre, odpowiednio oświetlone i wykadrowane oraz mieć intensywne kolory. O tym wie każdy fotograf i nie trzeba mu tego mówić. Jest jednak wiele rzeczy, które zależą przynajmniej częściowo od władz miasta, które muszą poinstruować go, jakie są oczekiwania wobec fotografii, a także zatrudnić go w odpowiednim momencie. Trzeba również odpowiednio przygotować miejsce sesji, by pewne rzeczy się znalazły lub nie znalazły w kadrze.
1. Odpowiednia pogoda
Zdjęcia rób przy ładnej pogodzie. Niech będzie ona taka, jaką chcieliby mieć przyjezdni, czyli słoneczna. W takich warunkach jest też lepsze światło i kolory. W pochmurne dni fotografie wyjdą zdecydowanie bardziej szare. Nie znaczy to jednak, że wszystkie zdjęcia powinny być robione przy słonecznej pogodzie. W nocy nie ma to znaczenia. Zimą natomiast ciężko o słońce, zwłaszcza, że świeży śnieg dobrze wygląda tylko przez jakiś czas po spadnięciu. Ciekawe efekty można uzyskać nawet fotografując deszcz.
Fot. Samantha Smith, CC BY 2.0. | Fot. Samantha Smith, CC BY 3.0. |
2. Odpowiednia pora dnia
O różnych porach dnia jest różne światło, przez co kolory są różnie atrakcyjne. Wszystko zależy od tego, co chcesz sfotografować i jaki wizerunek chcesz kreować. Wiele ciekawych zdjęć można zrobić podczas zachodu czy wschodu słońca. Weź także pod uwagę, że słońce zmienia położenie na niebie w ciągu dnia i w różnych miejscach cień będzie padał w różnych kierunkach. Zawczasu pomyśl, o której godzinie najlepiej będzie zrobić dane zdjęcie, zarówno jeśli chodzi o oświetlenie poszczególnych miejsc, jak efekty związane z np. padaniem światła pod określonym kątem, gdy promienie będą widoczne. Wiele ciekawych zdjęć można też zrobić w nocy.
Fot. Ros K, CC BY 2.0. | Fot. Geralix, CC BY-SA 3.0. |
3. Odpowiednia pora roku
Wybierz odpowiednią porę roku, w której sesja będzie zorganizowana. Wszystko zależy, czym szczególnym wyróżnia się miejscowość, ale generalnie najlepsze są ciepłe miesiące. Po pierwsze, wtedy roślinność jest zielona, a kwiaty kwitną, przez co miejsce wygląda przyjaźniej i atrakcyjniej. Po drugie, wtedy jest najwięcej słońca i najłatwiej zrobić dobrze oświetlone zdjęcia. W innych porach też możesz zrobić bardzo ciekawe fotografie. Np. jesienią, gdy liście drzew stają się kolorowe lub zimą, gdy spadnie śnieg.
Fot. Kenraiz, CC BY-SA 3.0. | Fot. Antissimo, CC BY-SA 3.0. |
4. Posprzątaj miejsce
Sprawdź, czy w kadrze nie ma żadnych śmieci. Ludzie chcą przyjeżdżać w czyste miejsca. Jeśli gdzieś ktoś zostawił np. butelkę czy opakowanie po czymś, pozbieraj to. Postaraj się także, by nie było żadnych napisów na murach. Takie miejsca omiń albo, jeszcze lepiej, niech zarządca tego miejsca je zmyje. Wizerunek przedstawiony na zdjęciach nie może za bardzo odbiegać od rzeczywistego, bo rozczarowani turyści po powrocie narobią Ci dużo złego pijaru.
Fot. Daniel Schwen, CC BY-SA 3.0. | Fot. Beyond My Ken, CC BY-SA 3.0. |
5. Brak reklam
Poszukując miejsc do sfotografowania, dobierz je tak, by nie było tam reklam. One są odbierane jak śmieci. W tle nie może być billboardu czy plakatu, a w szczególności żadnych reklam przywieszanych amatorsko na słupach czy innych podobnych miejscach, często nielegalnie. Jeśli do tego są one podarte, co z takimi bardzo szybko następuje, miejsce wygląda na szczególnie zaniedbane. Jak najbardziej dozwolone są za to np. stylowe szyldy lokalnych obiektów, np. restauracji czy sklepów – one mogą stanowić atrakcje i takie architektoniczne detale warto pokazać.
Fot. Tomás Fano, CC BY-SA 2.0. | Fot. Mickey, CC BY 2.0. |
6. Żadnych sieciówek
Kolejną rzeczą, której obecność na zdjęciach może bardzo je popsuć, są sieciówki. Zarówno sklepy, restauracje, jak i ogólnopolskie, a zwłaszcza ogólnoświatowe marki nie powinny się znajdować w kadrze. Turyści przybywają do miejsca, które jest wyjątkowe, a jeśli zobaczą, że znajdą tam to, co wszędzie, zniechęci ich to. Nie znaczy to, by unikać firm. Nie wahaj się pokazywać zdjęć z np. stylowymi restauracjami, które mają oryginalne szyldy, zdobioną fasadę czy drewniane meble wystawione przez wejście. Nie umieszczaj jednak fotografii, gdzie choćby w tle jest obiekt w stylu McDonalda czy Starbucksa. Także szyldy z logotypami korporacji równie psują wrażenie. Wówczas czar unikalnego miejsca pryska i jest zastępowany przez opinię o schematyczności i kiczu. Nikt nie ma ochoty przyjeżdżać oglądać miejscowość, w której znajdzie to, czego ma pełno w pobliżu i co jest pozbawione stylu.
Fot. Isa Blake, CC BY-SA 3.0. | Fot. Christopher Ziemnowicz |
7. Zaangażuj atrakcyjne osoby
Wiele zdjęć, które wykorzystasz do promocji, będzie przedstawiała ludzi w różnych sytuacjach związanych z poszczególnymi atrakcjami. Te osoby też starannie dobierz. Niezależnie czy będą one udawać turystów czy miejscowych, wybierz osoby atrakcyjne fizycznie. Piękne dziewczyny czy przystojni mężczyźni będą wzmacniać pozytywny efekt. Nieatrakcyjni mogą natomiast obniżyć wartość takiego zdjęcia. Zadbaj także o ich miny, by były takie, jakie turyści mogą oczekiwać, że sami będą mieć po przybyciu tam.
Fot. Markburger83, CC BY-SA 3.0. | Fot. Richard Clifford, CC BY-SA 2.0. |
8. Stosować filtry czy nie
Współczesna technologia umożliwia nadawanie zdjęciom różnorodnej stylizacji np. poprzez Instagram czy naśladujące go wtyczki do Photoshopa. To, czy powinieneś skorzystać z ich efektów, zależy od przypadku. Jeżeli fotografia przedstawia np. zachód słońca, intensywne barwy są zdecydowanie wskazane. Jednak czasem stylizacja może uatrakcyjnić zdjęcie. Na profil promocyjny na Facebooku możesz wrzucać jedne i drugie zdjęcia. Wiele osób może jednak być zainteresowanych tymi niestylizowanymi, np. jeśli będą robić prezentację o czymś związanym z Twoją miejscowością i z takiego czy jakiegokolwiek innego względu jakakolwiek stylizacja nie będzie im pasować do stylu reszty. Dla takich osób miej też wersję wszystkich zdjęć bez artystycznej przeróbki. Umieść je np. na Flickrze. Te spełniające określone kryteria będą mogły wówczas także trafić na Wikimedia Commons i służyć do ilustrowania artykułu na Wikipedii o Twojej miejscowości. Tam stylizacja jest niewskazana, bo stoi w sprzeczności z zasadą neutralnego punktu widzenia, przedstawiając miejsce stronniczo, artystycznie je interpretując.
Brak komentarzy