Słowa uczą, przykłady pociągają – NewPR
Przywództwo Wywiady

Słowa uczą, przykłady pociągają

Cykl pytań: tuzin pytań do nietuzinkowych ludzi.

Pierwszym moim rozmówcą będzie prof. Henryk Mruk, autorytet w dziedzinie zarządzania, marketingu oraz przywództwa.

1. Czym dla Pana profesora jest przywództwo?

Dla mnie przywództwo jest odpowiedzialnością: po pierwsze za cele stojące przed zespołem, po drugie za zespół, za wspólne działanie, ale też za wspólne życie i za wspólne relacje.

2. O ile ważniejszy jest dziś wizerunek przywódcy dla organizacji niż 10 lat temu?

Wizerunek przywódcy jest dziś, na pewno, ważniejszy niż 10 lat temu, chociażby ze względu na otaczający nas świat. Kiedyś żyliśmy w społecznościach bardziej zamkniętych, lokalnych. Dziś żyjemy w globalnym świecie, gdzie sprawdzenie informacji zajmuje kilka minut.

3. Czy można wytyczyć granicę między wizerunkiem przywódcy a wizerunkiem firmy? Czy te elementy powinny teoretycznie stanowić spójny organizm?

Jestem za tym, aby był to jeden, spójny organizm. Przywódca powinien dbać o wizerunek swój i firmy jednocześnie. Istnieje zagrożenie dla przedsiębiorstwa, gdy przywódca dba tylko o swój wizerunek, ponieważ po jego odejściu z organizacji, może okazać się, że firma jest kompletnie nierozpoznawalna. Jest to bardzo niebezpieczne, gdy organizacja będzie kojarzona tylko z osobą.

4. W jaki sposób wizerunek przywódcy przekłada się na pracę zespołu?

Jeżeli potraktujemy wizerunek, jako zarządzanie sobą, to ma to ogromne znaczenie. Jestem zwolennikiem przywództwa, które rozpoczyna się od lidera. To znaczy, że zarządzanie zaczyna się ode mnie. Jeśli ja jestem przykładem dobrej organizacji i odpowiedzialności, to tego samego mogę oczekiwać od zespołu. Jeśli wizerunek przywódcy jest oparty na tych cechach, bezpośrednio związanych z zespołem, to takie przewodzenie przekłada się na cały zespół.

5. W wydanej ostatnio książce Marketing, satysfakcja klienta i zysk dla przedsiębiorstwa wskazuje Pan konkretne przykłady strategii win-win, która przekłada się bezpośrednio, bądź pośrednio, na przywództwo w nowoczesnej organizacji. Dlaczego jest ona tak ważna dla niej i jej przywództwa?

Uważam, ze taka jest istota biznesu w gospodarce, w której funkcjonujemy. Dla mnie wszędzie ważna jest strategia win-win, czyli: wygrany, wygrany. Rozwija się przedsiębiorstwo, ale klient ma satysfakcje. Gdy rozwija się przywódca, to rozwija się zespół. Gdy rozwija się zespół, to ma z tego korzyści także przywódca. Wspólnie osiągamy cele i wspólnie dzielimy się korzyściami.

6. Dlaczego w metodach budowania wizerunku przedsiębiorstwa, coraz ważniejszą rolę odgrywa kreacja ekspertów na potrzeby organizacji?

Kreujemy ekspertów, ponieważ nikt z nas nie jest chodzącą encyklopedią. Powinniśmy podpierać się ekspertami, coachami – dzisiaj nie ma czasu na dochodzenie do wiedzy własną drogą. Należy korzystać z doświadczeń i wiedzy, którą posiedli inni. To, być może, lekcja dla mnie ze współczesnych czasów, bowiem w przeszłości każdy często dochodził sam do różnorodnych uogólnień, systemu wartości. Dzisiaj powinniśmy się wspierać coachami, ekspertami. Ludźmi, którzy mają wiedzę z danego zakresu.

Czyli stajemy się kulturą kolektywistyczną?

Tak, możemy to już stwierdzić. Jesteśmy kulturą opartą na wiedzy, na doświadczeniu i na chęci dzielenia się tym wszystkim.

ciąg dalszy

pobierz

Może Ci się także podobać

Brak komentarzy

Odpowiedz